فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

نگاه به نگاه | درباره فیلم کوتاهِ «دیگری»

  • کد خبر: ۱۹۲۱۷۴
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
نگاه به نگاه | درباره فیلم کوتاهِ «دیگری»
فیلم کوتاهِ «دیگری» اقتباسی عروسکی‌ و آزاد از رمان کوتاه آئورا کارلوس فوئنتس است، که به اثری مستقل تبدیل شده است.

شهرآرانیوز؛ فیلم کوتاهِ «دیگری» اقتباسی عروسکی‌ و آزاد از رمان کوتاه آئورا کارلوس فوئنتس است، که به اثری مستقل تبدیل شده. متنی صریح و مسخ‌شده که روی پاهای دوربین قرار گرفته.

سناریویی که از همان ابتدا یخه‌ی یخِ مخاطب را می‌چسباند و او را می‌نشاند. رنگ و نوری هَندسه‌یی و اندازه و دقیق؛ و زردی در مشکی. دیگری ارتباط با دیگری است؛ از منِ اویِ فیلمساز که ردی از خودش را در جانِ آن دیگری می‌نشاند.

این ردّ، همانا «اثر» است و معادله دلالت بر اثر و موثر دارد؛ نه صِرفا و صَرفا یک «کار». با توجه به اقتباسی بودن، لکن پاها و پایه‌هایی از تالیف در میانه است. موسیقی و لحنِ مونولوگ‌ها، هَراس برانگیز می‌شود و دست‌های خَمیری و هم‌رنگ کاغذهای عروسک. کافی بود بجای اندام‌های عروسک‌ها، نویسنده-مولف به دامِ اندام‌های واقعی می‌افتاد تا اثر به ورطه‌ی فیلمی هرچند کوتاه اما کسل‌کننده بیافتد. عروسک در «دیگری» درگیری ایجاد می‌کند، و البته از خشونت و مهم‌تر از آن از سبعیت کاراکترها می‌کاهد.

اقتباس، در ساحت ناخودآگاه مخاطب قَبَساتی است از جَنیرِ وحشت. نگاه سهرابی استعداد جدیدی‌ست که می‌تواند با کارهای اینچنینی گردن‌ها را بسمت خودش متمایل کند. دیگری یکی از آن آثار است.

نگاه به نگاه | درباره فیلم کوتاهِ «دیگری»

فیلم کوتاه «دیگری» در جشنواره‌های متعددی از جمله پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دانشجویی Sehsüchte و  هجدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی انیمافست آتن (Athens ANIMFEST) یونان حضور داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->